Det handlar om dem som arbetar som butiksdemonstratörer. De som står i butiker och ena dagen bjuder på en ny soppa, andra dagen choklad i nya smaker. De arbetar ofta på företag som saknar kollektivavtal. Det betyder bland annat att de inte är garanterade en viss lön, ob-ersättning, försäkringar och avsättning till pension.
Ett företag som saknar kollektivavtal och gör jobb för både Ica och Coop är Caliptus.
– Vi följer frivilligt riktlinjer som finns i Handels kollektivavtal, till exempel vad gäller ob-ersättning, säger Noel Hayek, delägare på Caliptus.
Även demoföretaget Retail House gör avtal direkt med Ica och Coop och även de saknar kollektivavtal.
– Vi är en reklambyrå. Vi konkurrerar på en marknad med företag utan kollektivavtal. För dem som arbetar med butiksdemonstration gör det visserligen ingen skillnad, säger Casten von Otter, vd på Retail House.
Enligt honom har Retail House inte ens fått frågan från någon av butikerna om de har kollektivavtal.
– Helt ärligt har det faktiskt aldrig hänt. Men det beror nog just på att vi är en reklambyrå. Exempelvis Ica köper en idé av oss, ibland innefattar det personer i butik som gör demonstrationer ibland är det broschyrer eller annat, säger han.

Demogruppen är ett av få företag som har kollektivavtal och vd Anna Viklund delar den erfarenheten – att Ica, Coop eller andra väldigt sällan frågar om kollektivavtal. De vill köpa av dem som är billigast, menar hon.
– Rent ut sagt struntar de ofta i arbetsvillkoren för de anställda på leverantörsföretagen och det är mer undantag än regel att demoföretagen har kollektivavtal, säger Anna Viklund.
Hon trodde att kollektivavtal skulle vara ett vinnande koncept i upphandlingslägen och har vid flera tillfällen varit i kontakt med Coop för att påtala betydelsen av kollektivavtal. Men hon har bara mötts av ointresse.
– Man blir förvånad att en stor kedja inte ser seriöst på frågan, säger hon.

I Coops policy för etisk handel står det att Coop och dotterföretag vid val av leverantörer ska ta hänsyn till arbetsvillkoren för leverantörernas anställda. De ska omfattas av arbetstagarrättigheter. Och på Coop svarar Märit Wikström som är pressansvarig att de förutsatt att företagen har kollektivavtal.
– Nu när du säger att de inte har det måste vi ta en dialog med dem. Vi har helt enkelt utgått från att de har kollektivavtal. Men när det gäller reklambyråer är det inte vanligt att de har kollektivavtal och då kan vi inte begära det för då skulle vi inte kunna göra någon reklam för Coop alls, säger hon.

I Icas kvalitets- och miljöpolicy står det att anställda har rätt till facklig anslutning och kollektiva avtal samt att anställda ska ha acceptabla anställningsvillkor med avseende på lön, arbetstid och ledighet.
– Vi kan inte ställa krav på kollektivavtal. Det är en fråga för det aktuella företaget och facket, säger Magnus Wikner marknadsansvarig på Ica.
– Skulle det däremot framkomma att de företag vi använder inte har bra arbetsvillkor för deras anställda – att de inte avsätter pension, att lönerna är låga och ob-ersättningen är låg – då ska vi se över det och föra en dialog med det eller de företagen. Men det är första gången jag hör att det skulle vara så.

Flera stora aktörer
Retail House har runt 800 personer som arbetar för dem och genomför årligen över 20 000 eventdagar, demonstrationer och konsumentundersökningar. Företaget finns i hela Norden och har inte kollektivavtal.
Demogruppen har omkring 500 medarbetare varav runt 200 arbetar som butiksdemonstratörer.Demogruppen finns i hela Sverige och har haft kollektivavtal sedan november 2006.
Exempel på andra större företag på marknaden är Demodax, Demobolaget, Inzpiration och Besthand Gruppen. Av dessa fyra har endast Besthand Gruppen kollektivavtal.