Hon vill skapa debatt om otrevliga kunder

15 juni Hur mycket skit ska man egentligen behöva ta som butikspersonal? Den frågan ställer sig Sandra Nilson i ett debattinlägg i Dalarnas Tidningar.

Privat

Sandra Nilson

– Jag kan ta att en kund blir ledsen och besviken om en vara gått sönder. Men när det blir personliga påhopp måste jag sätta ner foten, säger Sandra Nilson, som jobbar i en butik i Falun.

Därför skrev hon en debattartikel i Dalarnas Tidningar som handlar om att den dåliga behandlingen av butiksanställda måste få ett stopp.

”Man vill bara säga upp sig, gå hem och aldrig mer jobba med kundservice igen. Tyvärr händer det alltför ofta, att vuxna människor inte kan bete sig …Vi som jobbar i butik är också människor med känslor, vilket många inte verkar förstå” skriver hon.  

Sandra Nilson har fått en hel del reaktioner på sitt inlägg. Mestadels positiva.

– Andra butiksanställda säger att de känner igen sig och att vi måste prata mer om det här. Men jag har också fått höra att det är det mest löjliga de läst och att jag inte ska gråta ut i tidningen. Inlägget rörde upp känslor och det är bra, säger hon.

Vad ska man göra åt problemet med otrevliga kunder?

– Jag kan förstå att kunder blir otrevliga om personalen ignorerar dem. Fler kedjor skulle behöva öka förståelsen för kunden. Hur vill man själv att det ska kännas när man som kund går in i en butik? Bara ett hej kan göra att kunder blir mer positiva. Sen tror jag att det är bra att det skrivs om och debatteras, säger hon.

Anni Alm
08 725 52 44