Det första Niklas Lundengård gjorde när han slutade i söndags kväll var att leta upp en obemannad kassa. På rasten hade han förberett vad han skulle säga.
– Det är ganska svårt att läsa upp kundmeddelanden. Kommer det något störande moment är man helt borta.

Sedan han la upp talet på Facebook har det gjort viral succé. Hittills har klippet över 350 000 visningar och 14 400 likes, ständigt stigande siffror. Kunder skriver att det ska bli tråkigt att handla när han inte är där och en del undrar hur de kan få jobb i butiken.

Sa upp sig gjorde han under betydligt lugnare omständigheter för en månad sedan, och avskedsfirandet bestod av tårta och presenter. Niklas Lundengård har varit elva år i butiken och har verkligen trivts. Nu kände han att även kunderna skulle få ett tack och så ville han berätta vad ett jobb i kassan på en stormarknad kräver.
– Arbetet som kassör har låg social status trots att det ställer stora krav. Framförallt på att hantera stress, ha tålamod, att inse att alla människor har olika behov av att bli sedda. Det har blivit allt från första hjälpen-insatser till att rycka in som psykolog och stresskonsult när småbarnsföräldrar bråkar framför kassan.

Niklas Lundengård har många strängar på sin lyra och är bland annat utbildad civilekonom och har en egen firma som fotograf. Nu har han börjat sitt nya jobb som kommunikatör på Hyresgästföreningen region Aros Gävle.

Lyssna på Niklas avskedstal här!

Fakta Niklas tal

”Ett kundmeddelande! Efter snart elva års deltidsarbete som serviceinriktad kassör slänger jag i dag in handduken för gott. Jag vill passa på att tacka era alla kunder som indirekt betalat min lön och som lärt mig allt jag kan om stress, tålamod samt livet som småbarnsförälder. Jag vill även tacka personal och ledning som fått mig att trivas och stanna kvar. Slutligen vill jag passa på att inför framtida utmaningar önska mig själv ett stort lycka till!”