– Jag tror vi kommer att sälja ännu mer semlor i år, säger Anneli Jakobsson som jobbar i butikens bageri.

Förra året när Handelsnytt ringde upp bakade Anneli Jakobsson och hennes kollegor över 4000 semlor under fettisdagen. I år kommer det att landa på 5000, tror hon.

Fettisdagen är en av de mest arbetsintensiva dagarna på året i butikens bageri även om efterfrågan på semlor har varit hög i flera veckor redan. I dag började de en timme tidigare än vanligt för att hinna. Och i stället för att vara tre i bageriet är de åtta.

– Förutom de ordinarie har vi kallat in personal från andra avdelningar i butiken.

Det är trångt, men roligt. Även delar av charken får ge plats åt plåtar med nybakta semlor. Den nyinkallade personalen har fått en kort introduktion.

– Det är bara att jobba på, ta sig en plåt, börja med att skära av toppen på vetebullen, lägga en tjock bit mandelmassa, spritsa mycket grädde, pudra generöst med florsocker på locket och sedan packa ner två och två i kartonger.

Klassisk semla med kardemumma i degen är den som säljer bäst, fastslår Anneli Jakobsson.

– Vi gör också en chokladvariant, med ett tjockt lager Nutella, skivad banan och grädde.

Hur äter du helst din semla?

– Varm mjölk är ju det traditionella sättet att äta semla. Det gör särskilt de äldre. Många äter hatten först. Men jag bara karvar mig inåt med skeden, och njuter.