– De senaste 10 åren har verkligen e-handeln slagit igenom. Men digitaliseringen påverkar också handeln på andra sätt. Så det är verkligen dags, säger Andreas Hedlund, kanslichef på Handelns Utvecklingsråd.

Allt fler varor kan köpas på nätet. På senare år har även de stora detaljhandelskedjorna hakat på trenden. Ikea, Lindex och H&M kompletterar sina fysiska butiker med möjligheten att handla hemma vid datorn. Men enligt Andreas Hedlund är det dåligt med forskning som visar på hur det påverkar kundens köpvanor och arbetslivet inom handeln.
– Det forskades mycket för 10-15 år sedan. När It-bubblan sprack gick luften ur det lite, så den mesta forskningen som finns är gammal. Och köpbeteendet har ju ändrats rätt mycket sedan 1998.

Det är inte bara forskning om e-handel som är intressant för hur digitaliseringen påverkar arbetslivet för dem inom handeln.
– En annan intressant grej är hur tillgången till information via nätet gör att kunderna många gånger är mer kunniga och krävande. Ibland kan de mer om produkten än säljaren Det ställer nya krav på butikspersonalen, säger Andreas Hedlund.

Ansökningarna ska vara inne 22 november men besluten om vilka projekt som får pengar kommer att offentliggöras först i april.

Fakta

Handelns Utvecklingsråd

Handelns Utvecklingsråd är en kollektivavtalsstiftelse som ska främja handelns utveckling genom att finansiera forskning.  Parterna bakom stiftelsen är svensk Handel, KFO, Akademikerförbunden, Handels och Unionen.