Ditt inlägg har fått stor spridning och många kommentarer på sociala medier och du har intervjuats av TV4, Expressen, Aftonbladet och Sveriges Radio. Vad säger du om genomslaget?

– Helt otroligt! Det är smickrande att intresset är så stort för de frågor jag ville lyfta. Mitt mål var att skapa debatt och det har jag lyckats med.

Du har visst fått medieträning av Handels?

– Ja, innan jag skulle vara med i TV4 ringde jag Handels kommunikationsavdelning. De rådde mig att betona att åsikterna är mina egna, och inte fackets.

Vilka reaktioner har du mött på ditt inlägg?

– Själv har jag inte varit på jobbet sedan i måndags, men kolleger i andra butiker berättar att min text är en snackis både bland anställda och kunder. Flera upplever att kunder varit trevligare och bjudit på ett extra leende.

Vad tycker du är det största problemet med hur kunder beter sig?

– Människor har ingen respekt för oss som jobbar i servicebranschen. Teknikutvecklingen med alla smartphones har gjort att det blivit värre med åren. Alla är inne i sin egen värld och bryr sig inte om att se människan de möter.

Vissa som kommenterat din artikel påpekar att butiksanställda själva inte alltid är trevliga mot kunderna. Hur ser du på det?

– Det är definitivt så att vi i kassan också ibland blir mer reserverade. Både av dåligt bemötande från kunder och av nedskärningar, extrauppgifter och stress som gör vårt jobb mer pressat. Sånt kan orsaka depression och andra psykosociala problem.

 Vad är nyckeln till att vända utvecklingen?

– Kunderna behöver se att de är en del av vår arbetsmiljö och att det är viktigt att vara trevlig. Vi är människor, inte maskiner! Arbetsgivarna bör inte utsätta sina anställda för alltför stor belastning. Och vi som jobbar i butik behöver räta på ryggen och hålla huvudet högt. Vi gör ett jätteviktigt arbete!

Fakta

Så uppmäkrsammas Henrik i andra medier:

TV4

Expressen/GT

Aftonbladet

Sundsvalls Tidning