Hur kommer det sig att medlemsantalet ökar, Stefan Carlén, verksamhetschef på Handels?
– Det har funnits många kranar att skruva på. En anledning är att många som bara varit med i a-kassan också gått med i facket. 391 personer gjorde det i februari, vår högsta siffra. Det sitter 15 personer och ringer omkring 1 000 samtal i månaden för att värva den gruppen.
– Ökningen beror också på vecka sex, då vi var ute på arbetsplatser i hela landet. Mars är alltid en bra månad, men ökningen var större i år.
– Avdelningarna blir också bättre på att använda effektiva värvningsmetoder, som kurser för icke-medlemmar. Tidigare har vi inte varit speciellt aktiva eller professionella.

Vilka blir medlemmar?
– Det är ganska brett, men lättast är att få med ungdomar födda på 80-talet. Svårast är de som är födda på 50-60-talet. Det kanske inte är så konstigt, de har varit utanför länge.

Handels har flera år med sjunkande medlemstal bakom sig, är det inte för tidigt att ropa hej?
– Jag är jätteoptimistisk om att vi kommer vända siffrorna, det är hög aktivitet ute i landet. Men vi har något att kämpa mot. Det är att man ska orka föra samtal med icke-medlemmar varenda dag.

Ni har en höstkampanj på gång?
– Vi ska kontakta minst 15 000 medlemmar och informera om avtalsrörelsen och om ”Medlem värvar medlem” – en medlem som värvar en medlem får två biobiljetter. Förra året gav det nästan 1 700 medlemmar.

Hur övertygar du en butiksanställd deltidare, som är kompis med chefen och tycker att facket är lite ohippt, om att hon eller han ska bli medlem?
– Jag har inget universaltips, men börjar alltid med att lyssna och utifrån det föra in samtalet på kollektivavtalets värde, bland annat att det faktiskt är facket som förhandlat fram lönehöjningen. Sen brukar jag prata om ob-ersättningen och som grädde på moset om hem-, olycksfall- och inkomstförsäkringen som ingår. Då har man visat att Handels levererar.

Fotnot: Handels hade 1 april drygt 145 000 medlemmar.