För att öka servicen införde Coop nya instruktioner för kassapersonalen för två år sedan. De skulle hjälpa kunderna med att öppna deras påsar och även kontrollera att äggen var hela.

En Handelsombudsman i Skåne reagerade på tilltaget och vände sig tillslut till Arbetsmiljöverket. Han ansåg att kassaarbetet är slitsamt som det är, och de nya arbetsmomenten kunde leda till ytterligare belastningsskador. Det slutade med att Arbetsmiljöverket krävde att Coop skulle ändra instruktionerna i de sju butikerna som Handels anmälan gällde.

Nu har Coop bestämt sig för att ändra reglerna över hela landet.
– Vi tycker det är viktigt att samma regler gäller för all personal och att våra kunder ska få ett enhetligt bemötande. Just nu jobbar vi med att informera all butikspersonal om de nya instruktionerna, säger Kristofer Myrevik, pressansvarig på Coop.
 
Hädanefter gäller detta: ”Öppning av påsar och kontroll av äggkartonger är en frivillig serviceåtgärd som i första hand bör ske då kunden till exempel på grund av ålder, handikapp eller andra omständigheter har behov av denna hjälp.”

Coop betonar dock att man fortfarande har höga serviceambitioner och att detta gör att kassapersonalen i stället kan prata mer med kunderna och tacka för besöket.

Läs tidigare artikel här!