Efter jobbet

Facklig fajt från scenen

2 maj Pelle Erövraren – Den stora kampen, på Helsingborg Arena är något så ovanligt som en musikal om fackligt engagemang. Upphovsmakarna Erik och Alexander har gjort succé med sina musikaler om lite mer allvarliga ämnen.

En klok teaterchef sammanförde Erik Norberg och Alexander Öberg. Han trodde de skulle jobba bra ihop och det hade han alldeles rätt i. Samtidigt upptäckte duon att de delar ett stort musikintresse och att de älskar musikaler – men skulle vilja skala bort den glättighet som genren förknippas med.

– Vi var överens om att det borde gå att göra musikaler som är underhållande men också berättar något intressant. Att vi fått så stort bifall från publik och kritiker är jättekul, säger Alexander Öberg.

– Jag hoppas att våra musikaler kan sprida en känsla av empati och gemenskap. Kanske kan de också fungera som lite folkbildning. Själv har jag fått nya kunskaper genom berättelserna vi iscensatt, säger Erik Norberg.

Han skriver text/libretto, och tycker inte att det har varit svårt att hitta angelägna historier. Antingen har duon utgått från verkliga händelser som i Boxaren och Lasse-Maja. Eller så har en roman varit utgångspunkt som med Vredens druvor av John Steinbeck och nu Pelle Erövraren – Den stora kam- pen.

– Martin Andersen Nexö som har skrivit boken med samma titel är Danmarks store arbetarförfattare i klass med vår Ivar-Lo Johansson. Det är en stark berättelse om utsugning av arbetare, framväxande facklig rörelse och en storstrejk. Det handlar även om det svåra att få ihop facklig kamp med ett familjeliv, säger Erik Norberg.

Alexander Öberg tycker att det är en högaktuell berättelse.

– Mer solidaritet behövs verkligen i vår tid. Många är så egofixerade och verkar främst tänka på hur de själva ska få det bra och lyckas i livet, säger han. 

Erik Norberg menar att musikalen även kan ses som en varningsklocka för hur arbetsvillkoren i Sverige håller på att försämras.

– Många får enbart tillfälliga jobb, andra har som frilansar svårt att få anständigt betalt för sitt arbete. Fast anställda är rädda att ses som besvärliga och tiger om dåliga arbetsförhållanden. Facklig kamp behövs verkligen nu. 

För att en berättelse ska fungera som musikal måste den ha en stark dynamik och starka känslor.

– När jag läste Nexös uppbragta skildring om Pelle som ung man vid tiden då industrisamhället föds kände jag att den skulle lämpa sig väldigt väl att tonsätta. Musiken steg upp från sidorna, säger Erik Norberg. 

Duon arbetar mosaikartat tätt med musiken. I slutänden är det omöjligt att säga vem som komponerad vad. 

Alexander Öberg ler åt den egentligen hopplösa frågan "Hur låter musiken?" och säger att det är mycket pampig musik eftersom musikalen har så många masscener. 

– Det är kämpande arbetare, jobb i fabriker och givetvis storstrejken och konfrontationer med strejkbrytare som kallas in. Men det finns också ljuvligt sentimental musik vid kärleksscener.

– Pelle börjar engagera sig i facket för att han är kär i fackbossens dotter. Han vinner också Ellens hjärta. De gifter sig och får barn, fortsätter han. 

Erik Norberg ville förstärka Ellens roll och har gjort henne till en av rösträttskvinnorna. Hennes inställning i kampen är "vi ska vara likaberättigade".

Snart tar dock Pelles kamp över. Han väljs till facklig ledare och hon blir hemma med barnen. Till slut känner Ellen sig så underordnad i förhållandet att hon vill skiljas.

– Då hamnar Pelle i en ond spiral. I slutscenen talar han desillusionerat om att han är född med segerhuva, men av det blev intet, säger Erik Norberg. 

Duons tidigare musikaler har satts upp på länsteatrar. Nu är det arenaformat och en storslagen produktion. Ensemblen består av 25 skådespelare/musikalelever och lika många musiker medverkar.

Musikalen har krävt år av förberedelse. Inte minst har det gällt att hitta rätt skådespelare.

– Speciellt huvudrollerna måste göras av dramatiskt skickliga skådespelare som också kan sjunga bra, säger Alexander Öberg som står för regin. 

Vid reportagetillfället har scenografin just kommit på plats i arenan. I scenens centrum står likt en upprorssignal fören på båten Pelle reser med i jakt på arbete och en dräglig tillvaro. Här finns även det slumartade bostadskvarter där han hamnar som nyanländ och arbetslös, och fabrikerna där arbetare sliter för låga löner. 

Det är också första gången ensemblen repeterar ihop med musikerna från Helsingborgs symfoniorkester.

– När jag suttit med på repetitioner i dag blir jag själv gripen av berättelsen, säger Erik Norberg.

Ingegerd Rönnberg
Frilansjournalist

Fakta PELLE ERÖVRAREN – DEN STORA KAMPEN

Musikalen är baserad på Martin Andersen Nexös bok med samma titel. Den spelas på Helsingborg Arena 29 april–28 maj. Den handlar om den unge Pelle som reser till Danmark i jakt på arbete och en dräglig tillvaro. Han dras in i facket för att han blir kär i fackbossens dotter Ellen. De gifter sig och får barn. Pelle väljs till facklig ledare och striden för bättre arbetsvillkor krockar med familjelivet. Samtidigt som det rustas för storstrejk spricker Pelles äktenskap.

MUSIK: Erik Norberg och Alexander Öberg framförd av en ensemble ur Helsingborgs symfoniorkester.

TEXT/LIBRETTO: Erik Norberg

I ROLLERNA: Danilo Bejarano i rollen som Pelle och Malena Laszlo som Ellen. Dessutom Tuva Börgedotter Larsen, Bill Hugg, Jörgen Düberg m fl.

REGI: Alexander Öberg.