– Vi är inga sexgalningar för att vi jobbar här, säger Beatrice Hultgren.
Hon är chef för erotikbutiken Martinshop i Ullared och Göteborg, men också Handelsmedlem och ville tillsammans med resten av personalen få kollektivavtal. Få samma villkor och bli tagna på allvar, som vilka butiksanställda som helst. Avtal fick de i början av året.

Martinshop ligger i en galleria, granne med shoppingmagneten Gekås, mitt i Ullared.
– Inte på en bakgata med en snuskig gubbe bakom disken, säger Beatrice Hultgren.
En del kunder är lite skamsna när de kommer in och någon ber kompisen gå fram och betala hennes dildo. Samtidigt blir sexleksakser mer och mer vanliga och mindre tabu, så många pratar sex lika ogenerat som recepttips i en mataffär.
– Man måste krydda livet lite, säger kvinnan som ska betala en klitorisvibrator.
– Rengöring och glidmedel, har du det? Jag ska kontrollera att den funkar också, säger Emelie Persson till henne i kassan.
Allt som går på batterier testas. Vibratorn funkar och läggs i en påse som inte visar från vilken butik den kommer.

Att Beatrice Hultgren och Emelie Persson började jobba här handlade mer om kontakter än intresse. I dag har de mer vana, märker varor med ”Personalens favorit” och får varje månad en valfri produkt för att kunna ge tips.
– Vi gör filmrecensioner också. Vi tittar på en film i veckan och tar ett snack om dem, säger Beatrice Hultgren.

Trots intima samtalsämnen finns gränser. Om kunderna använder grova ord, säger personalen ändå penis och vagina. Erotikbutik i stället för porrbutik. Och de får säga ifrån om kunder blir för ingående om vad de ska göra med vad, när och hur.
– De flesta måste berätta för att vi ska förstå vad de behöver hjälp med. Vissa delar med sig mer än andra, säger Emelie Persson.

För att komma in i butiken ska man vara 18 år, eller 15 i målsmans sällskap. Både för att undvika flams, och för att filmerna och tidningarna har åldersgräns. När Handelsnytt är på besök avvisas några ungdomar som motvilligt erkänner att de är 14.
– Många tar foton för att visa att de varit här, säger Emelie Persson.

Det är skillnad på Ullareds- och Göteborgsbutiken, tycker Beatrice Hultgren som jobbar i båda. I Göteborg är det öppet till 22 sex dagar i veckan och det visas film i avskilda bås. Till Ullared däremot, dit kommer de som åkt på fyndjakt till Gekås.
– Lite mer Svensson Svensson. Men vi har överfallslarm i båda butiker, och nästan inget ensamarbete.

Men de flesta kunder är ordningssamma. Beatrice Hultgren ler när hon tänker tillbaka på när två systrar i 70-årsåldern kom in. Lillasyster skulle få storasyster att köpa en vibrerande kanin. Det slutade med att båda gick därifrån med varsin påse.
– Jättemånga kvinnor har svårt att få orgasm, så de fejkar och blir inte lika lyckliga. När de kommer tillbaka och säger ”gud vad bra det blev”, det är så otroligt roligt.

Fakta

Dildos och penisringar storsäljare 

• Martinshop har butiker i Göteborg, Helsingborg, Stockholm och Ullared. Men många handlar i nätbutiken eftersom det är mer anonymt.

• Det är bara butikerna i Göteborg och Ullared som fått kollektivavtal, de andra har andra ägare. Ullaredsbutiken har tre heltidare och några extra.

• Namnet Martinshop kom till för att man från början vände sig främst till män och sålde mest film. Nu har utbudet för kvinnor ökat.

• Storsäljare är vibratorer, dildos och penisringar.