”Har du den här blusen i fler färger?”
”Ja, den finns i både rosa och grönt.”
Klassrummet på Arbetarrörelsens Folkhögskola i centrala Göteborg är hjälpligt uppbyggt till klädbutik. På galgar hänger sport- och modeplagg. Den här valideringen är slutpunkten för Gallileiprojektet, en terminslång utbildning för arbetslösa ungdomar i Göteborg, med tio veckors arbetsplatsförlagd undervisning.

Alexandra Petersson vill jobba som inköpare i en modeinriktad klädbutik. Under hösten deltog hon i Gallileiprojektet och har sedan jobbat kvar på sin praktikplats, Topshop i Göteborg.
Nu är hon tillbaka på skolan för att tillsammans med vårens elever genomgå validering och få omdömen.

Att få sina kompetenser validerade, alltså mätta utifrån ett antal standardkriterier av en opartisk bedömare, är bra både om man förlorar sitt jobb eller vill göra karriär inom handeln. Det anser både arbetsgivarorganisationen Svensk Handel och Handels.
– Om man är byggare till exempel finns ett tydligare resultat att utvärdera. Men kunskapen i serviceyrkena är inte lika lätt att mäta. Då hamnar man helt i knäet på arbetsgivaren, säger Lennart Grönberg, ombudsman som ansvarar för utbildningar på Handels.
En validering pågår under två dagar. Först får Alexandra Petersson svara på ett antal frågor om hur hon skulle agera i olika knepiga jobbsituationer. Sedan deltar hon i tre olika rollspel. En säljsituation, en reklamation och ett planeringsmöte på en fiktiv butik. Under rollspelen bevakas hon och de andra deltagarna av koncentrerade representanter från Svensk Handel kunskap.

Alexandra Peterssons kund är lite besvärlig. Hon är svårpratad och velig. Men till slut har Alexandra Petersson hjälpt henne att hitta en blus i rätt färg och säljsamtalet är över. De två betygssättarna från Svensk Handel ska summera sina intryck.
– Det var knepigt i början, men jag kom in i det efter ett tag, säger Alexandra Petersson.

Hon ler befriat. Men det är inte över än. Nu väntar två stationer till. I ett rum ska en skådespelare storma in och kräva en ny stereo, eftersom den hon köpte till en fest inte fungerat. Alexandra Petersson ska lyckas lugna henne och ändå inte bryta mot företagets policy gällande reklamationer.
– Men i verkligheten så måste man ibland gå ifrån policyn, om situationen kräver det. Man måste också kunna se och bekräfta kunden, säger hon.