Men det är inte språket i första hand som lockar Charlotte Jonsson.
– Jag kan redan lite hälsningsfraser och så. Jag vill lära mig mer om hur jag ska bemöta dem på ett bra sätt. Jag har märkt att de har andra krav än exempelvis finska och svenska kunder. De är mer intresserade av personlig service, säger hon.

Det är Haparanda kommuns tillväxtenhet och Handelsråd som står bakom kursen som erbjuds alla anställda inom handel och restaurang. De finansierar även kursen som startar i november. Syftet är att de rysktalande ska känna sig väl bemötta, spendera pengar och komma tillbaka till Haparanda och konsumera ännu lite till.  Enligt statistik från Visit Sweden är ryska turister de som pungar ut med mest pengar, cirka 1 100 kronor om dagen.
– Vi har väldigt många besökare som kommer från Ryssland. För att de ska känna sig riktigt välkomna vill vi lära anställda inom handeln och restaurang användbara fraser, men också kundbemötande, då det kan finnas kulturella skillnader. Så klart vill vi att de ska spendera pengar på våra företag, säger Anu Lakkala, turism- och evenemangsutvecklare på Haparandas tillväxtenhet.

Ulf Eriksson är klubbordförande på Ikea i Haparanda. Han har nyss fått reda på att kursen kommer att ges.
– Det är helt klart intressant. Vi har i perioder många rysktalande kunder. I dag tar vi hjälp av de anställda som kan språket.  På min avdelning jobbar en som kan ryska. Är inte hon där ringer vi till en annan avdelning. Rysktelefonen kallar vi det när vi ringer för hjälp, säger han.

Själv skulle han inte ha någonting emot att lära sig lite enkla fraser på ryska så att kunderna känner sig välkomna.
– Det är svårt, men att kunna säga hej, varsågod och tack, skulle vara kul, säger han.

Kursen är en del av Haparandas satsning på att locka ryssar till området. Kommunen har även andra planer som att erbjuda paket med boende, mat och shopping.