Lidl i Lerum är den första butiken i Sverige som testar helautomatiska kassadiskar. Men tanken är inte att det ska leda till personalneddragningar, enligt butikkedjans distriktschef Ingemo Olofsson. 
– Tvärtom, istället har vi fått anställa och totalt har vi ökat bemanningen cirka 30 timmar sedan diskarna installerades i slutet av mars. Och vi kör fortfarande bemannade kassor.

Amra Kvrgic en av de 15 anställda i butiken är än så länge positivt inställd till satsningen.
– Jag sitter mycket mindre i kassan nu. Istället är jag på golvet och hjälper kunderna. Jag har lärt mig en massa som jag inte kunde tidigare, som hur det till exempel fungerar på lagret eller i mejeriavdelningen, eller i bageriet.  Men det är klart att man undrar vad som ska hända längre fram, säger hon.

I de helautomatiska kassadiskarna läggs varorna på ett rullband som passerar nio mätpunkter som bland annat skannar, fotar och väger varorna.
– Kassorna är väldigt exakta och kan till exempel skilja ut hur många lösviktsbröd som ligger i en påse, och se skillnad på olika äppelsorter, säger Ingemo Olofsson.

Det är mycket hemlighetsmakeri och hysch, hysch när Handelsnytt besöker butiken. Vi får inte ta för närgångna bilder och kassabandskonstruktörerna ser väldig nervösa ut när vi ställer för ingående frågor om hur kassorna fungerar rent tekniskt. Det vill de inte gå in på i detalj, allt är ännu på försöksstadiet, men vi får veta att kassorna är världsunika i sitt slag.

Men det är inget som Julia och Amra behöver bry sig så mycket om. Kunderna är mer intresserade av hur de själva ska klara av tekniken med att slå rätt på kassaskärmen, betala och få fram ett kvitto för att sedan med hjälp av det kunna ta sig ut genom dörrspärren. Det viktiga är att lugna, stödja och hjälpa.
– Kunderna blir ibland lite stressade om något strular och kön bakom växer, säger Julia Kekkonen, som får rycka ut och hjälpa de flesta kunder som väljer att använda de nya banden.

På sikt ska kunderna inte behöva så mycket hjälp. Men enligt Jens Lindström, ombudsman på Handels i Göteborg finns det i dagsläget inget hot mot personalbemanningen i butiken.
– För arbetsmiljön är det en positiv utveckling då personalen slipper det tunga och monotona arbetet i kassan. Samtidigt är det en teknikutveckling som vi inte kan bromsa.
– Det vi som fackförbund kan göra på längre sikt är att säkerställa att det alltid finns dubbelbemanning om det blir väldig lite personal i butikerna. Än så länge är den här tekniken så ny, vi får avvakta och se vad som händer.

FAKTA

Så här fungerar
automatiska kassor

Kunden passerar tre obemannade stationer:
1. Varorna läggs på bandet som väger och räknar. Ingen streckkod behövs.
2. Kunden packar varorna och går till betalstationen.
3. Efter betalning får kunden ett kvitto som skannas för att öppna utgångsspärren.