Bilarna får stå parkerade i tre timmar utan att det kostar. Till Stadium XXL åker kunderna inte bara för att köpa en vattenflaska till Göteborg marathon – här stannar de länge och kräver mer av personalen. Någon testar golfklubbor på en uppbyggd puttinggreen. En och annan cyklar Tour De France utan att röra sig en meter. De flesta tar en paus i caféet mitt i butiken. Från scenen lyssnar man på föreläsningar och information från idrottsklubbar eller träffar kända idrottare.
Det går bra för svensk detaljhandel. Men konkurrensen ökar. Internethandeln växer, köpcenter pockar upp, internationella kedjor etablerar sig, prispressen pressar. Om en butik ska överleva räcker det inte att personalen står i kassan, säger hej, ler, tar betalt. Den nyöppnade Stadiumbutiken i Sisjön utanför Göteborg är Sveriges största sportbutik på 5000 kvadratmeter i två plan. Idén bygger på att kunderna inte bara ska shoppa utan uppleva, lära, och prova aktiviteter och produkter.
– Jobbet blir aldrig tråkigt. Jag har stått i kassan på Pressbyrån. Det blev jättetråkigt. Hände ingenting, säger Marcus Levin som jobbar på skateavdelningen.

Butiken öppnade i slutet av mars. Det luktar fortfarande nytt. En pappa slår några slag med en golfklubba på puttinggreenen medan hans barn gör det enklare för sig och slänger bollarna i hålet. På golfavdelningen jobbar Nicolas Kvarnström. Han har tidigare arbetat på NK i sex år, och pluggat till lärare. Han är PGA-utbildad golfinstruktör och har det senaste året jobbat som golftränare. Hans handikapp är noll. Alla på golfavdelningen har ett handikapp under tio.
– Man har satsat på specialiserad personal. I första hand gäller förstås att man har social kompetens, men det krävs också kunskap om det man säljer. Butikspersonal i största allmänhet behöver vara mer utbildad tycker jag.
För det är just personalen man måste konkurrera med, tycker Nicolas Kvarnström.
– Vi kan inte konkurrera med internets priser, men vi kan konkurrera med service, aktiviteter och upplevelser. Det får man inte över nätet.

För att få jobb här räckte det inte med en anställningsintervju på chefens kontor.
Personalen blev anställd genom en heldag med audition, personlighetstest och två anställningsintervjuer. Under auditionen lagades en middag. Några fick laga förrätt, andra huvudrätt, några fick duka. Sen åt de tillsammans. Det var inte kockkunskaperna som analyserades av psykologer och ledarskapsmänniskor utan hur de fungerade i grupp, på stress och förändringar. De som blev anställda fick tillbringa fem dagar tillsammans innan de började jobba. De gick utbildningar, tillbringade en natt i militärtält i minusgrader, fick gå barfota på krossat glas och glödande kol.
– Jag är utbildad officer och det här är en militärteknik för att få ihop en grupp. De anställda sattes på prov. Vi ställer höga krav och personalen får mer utbildning, säger butikschefen Tobias Heurlin och hoppas att de anställda på så sätt upplever butiken mer som ”en arbetsplats än en butik”.
En av de som jobbar här har flyttat från Gävle för jobbets skull – butiken är stor och det finns större chans att avancera, resonerade han. En annan som har gått alpint skidgymnasium, men fick sluta när knäna sa ifrån, jobbar här. Någon har haft en egen skatebutik. I butiken jobbar i dag 37 personer heltid, och 30 deltid. Dessutom har man en pool på 36 personer från ett bemanningsföretag. Bara några få är Handelsmedlemmar och ingen klubb finns. Handels avdelning har som mål att starta en Stadium-klubb inom hela Göteborgsområdet.

Flera avdelningar i butiken är nya för Stadium och inte alltid vad man förknippar med en sportbutik. Till exempel en avdelning för elektronik, tv-spel, böcker och cd-skivor med koppling till sport, och ett café. På fiket jobbar inte butikspersonalen. En extern firma äger och driver det. Precis intill caféet står dyrgripar till cyklar uppradade. Här kan du cykla Tour De France genom att ”koppla upp” en cykel till en dator och bildskärm. När klockan är sex kommer Erik Vikengren tillbaka från sin lunchrast.
– Att sälja cyklar här, är som att sälja bilar. Man kan ju få en bättre begagnad bil för 50 000 kronor, som en cykel kan kosta. Det kräver hög kompetens, men det öppnar bara möjligheter. Du kan fördjupa dig, vara expert. Det blir att man värdesätts på ett annat sätt. Vi löneförhandlar, går inte bara på avtal, säger han.
Ann Wahlström, personalansvarig på Stadiums huvudkontor, kan i dagsläget inte säga om lönerna på Stadium XXL ligger högre än i kedjans övriga butiker. Butiken har varit öppen för kort tid.
– Men tanken är att genom den kunskap man har ska man komma en bit på väg, säger hon.
I kassan står tre tjejer. Och på avdelningen för träningskläder jobbar Ellinor Törmä. Allt enligt traditionellt maner – tjejerna jobbar med ”mjuka” varor, killarna med ”hårda”. Ellinor Törmä kommer från järnhandeln och tycker att jobbet på denna avdelning kräver mindre kunskap än där. ”Kläder är kläder”, säger hon. Hon har frågat om hon får byta till delen för löpning. Själv är hon fritidslöpare och vill prata om ”skors specifika sulor”.
– Egentligen ville jag inte vara kvar i handelsbranschen alls. Jag har sökt till läkarlinjen och tänkte bara prova något annat innan. Men kommer jag inte in på utbildningen blir jag absolut kvar. För att vara i handelsbranschen är det roligt och varierande. Det är kul med alla events, det kommer hit en del kändisar.

Längs butikens typiska löparbanor står färgglada surfingbrädor. Butiken har dock inte gått lika långt som en i Florida som installerat ett hav för att kunderna ska kunna testa brädorna. Före detta surfingläraren Peter Dompert jobbar på surfavdelningen och har just följt en kund till kassan. De byter telefonnummer. Nu ska de ut och surfa ihop. Kundkontakterna blir närmre och längre.
– Man kan prata en timma med en kund, ibland utan att han köper något. Vi pratar ofta resor. Men nu har jag bara 25 dagar om året att åka på surfresor, skrattar han.
Än så länge jobbar de flesta på en och samma avdelning. Nästa steg är att de anställda ska få mer och bredare produktkunskap. Redan smider Stadium mer långtgående framtidsplaner. När Handelsnytt hälsar på är Henrik Cederqvist, chef för affärsutveckling på Stadium, på besök. Han berättar att detta är en pilotbutik och ambitionen är att öppna en till inom ett år. Stockholmsområdet är inte omöjligt, säger han.
– Och kanske måste personalen börja träffa kunder också utanför butiken – kanske ge sig ut och springa med dem?