Det finns många exempel på när det inte verkar ha varit så mycket tankeverksamhet eller tankeverksamheten helt enkelt inte varit så framgångsrik. Ibland i kategorin LOL, ibland i ett värre sammanhang.

När det nyligen avslöjades att Svenskt Näringsliv hade kontakter med Sverigedemokraterna för att skapa majoritet för sina fackförenings- och jämlikhetsfientliga förslag fick de mycket berättigad kritik. Den som inte begriper att invandring är en avgörande grund för utveckling av svensk ekonomi, och därmed företagen, är nog en ganska dålig företrädare för svenska företag.

OCH NI VET, Sverigedemokraterna vill stoppa invandringen till Sverige. Det är alltså förutom att det är dumt och rasistiskt också ett hot mot svensk ekonomisk tillväxt. Samarbetet mellan Svenskt Näringsliv och Sverigedemokraterna var säkert inget som de tidigare ville skulle komma ut. Protesterna var många. Så vad gör då
Svenskt Näringsliv för att reparera skadan? De skickar ut en kampanj om hur viktigt det är med inkluderande, välkomnande och att Sverige är öppet. På Facebook får vi se gulliga bilder med dalahästar och svenska flaggor och texter om att alla behövs.

För oss som läst om deras samarbete med det parti som vill precis tvärtom blir det bara pinsamt. Vi vet dessutom vad kampanjen syftar till. De vill sänka lönerna för de som redan har låga löner. Handelsarbetsgivarna vill slippa ob-tillägg och betala lägre löner för det de kallar enklare arbetsuppgifter. Det beskrevs i en DN Debattartikel med rubriken ”Ge fler jobb – håll nere lägstalönerna” (eller för att beskriva det ännu enklare ”Öka våra vinster – sänk lönerna”).

SÅ HUR TÄNKTE DE EGENTLIGEN? Det är nog inte så supersvårt att lista ut – Svenskt Näringsliv är ute efter politiskt inflytande och såg en outnyttjad möjlighet. Med stöd av SD kan den borgerliga oppositionen som bekant fälla förslag om begränsat vinstintresse i välfärden eller rösta igenom förslag om minskat inflytande för facket.

Det fina med den här händelsen är att ytterligare ett argument för arbetare att dumpa SD uppenbaras. De som samarbetar med Svenskt Näringsliv är knappast en särskilt god representant för arbetarklassen i Sverige. Hoppas att  fackföreningsrörelsen lyckas förmedla det budskapet under åren fram till nästa val.

Jens Lundberg
Bostadspolitisk utredare på Hyresgästföreningen och fd Coopanställd