Stämningen på American Apparel vid Kungsgatan är minst sagt annorlunda mot vad man är van vid i en klädbutik i centrala Stockholm. Tempot är lågt och kunderna få. Personalen går runt i cirklar och verkar rastlösa. Ingen är helt på det klara med vad det är man ska göra.

– Vi har inte fått några leveranser sedan den 8 november. Det är väl knappast förvånande att vi befinner oss här med tanke på att företaget inte gått bra sedan 2009, säger en av butikens anställda till Handelsnytt och fortsätter:

– Samtidigt har de inte berättat någonting för oss. Och vår senaste lön kom en vecka för sent. Jag tycker inte man behandlar sina anställda på det sättet.

I november ansökte det amerikanska moderbolaget om konkursskydd för andra gången på ett år. Efter det har företaget annonserat att man ska stänga alla sina 13 butiker i Storbritannien. Vad som kommer att ske med American Apparells tyska dotterbolag dit Tyskland, Österrike, Schweiz, Nederländerna, Belgien och Stockholms butiker tillhör är i dagsläget oklart. På flera håll i Tyskland har anställda genomfört demonstrationer i protest mot bolagets tystnad. Precis som i Sverige har varuleveranserna uteblivit.

Det tyska dotterbolaget styrs sedan några veckor tillbaka av en advokatbyrå i Düsseldorf, men inte heller genom dem får de anställda i Stockholm några svar.

– Det enda de säger är att vi inte får ge några returer eller att vi inte får lösa in presentkort, säger en annan anställd.

Enligt hen är det bara en tidsfråga innan Stockholmbutiken stänger, och hen har därför börjat fila på sin avskedsansökan.

– Jag orkar inte stå här längre och inte göra någonting. Men jag har i alla fall fått besked att jag kommer att få lön i januari.

Trots turerna kring American Apparel, med konkurser, anklagelser om sexism och övergrepp (se faktaruta) har hen trivts. Flera av de anställda i Stockholmsbutiken kommer från andra länder, bland annat USA, Frankrike och Storbritannien, och tack vare American Apparel har de kunnat flytta runt och påbörja karriärer utomlands.

– Trots skandalerna så har företaget haft en etisk kod. Kläderna produceras i USA och man har arbetat mycket med miljöfrågor. Det är först nu när jag ser hur man hanterar personalen som jag känner annorlunda. Det är som att vi dör en långsam död, säger den anställda.  

I butiken arbetar totalt åtta personer. Åsa Bjugård är ombudsman på Handels Stockholmsavdelning och arbetar med ärendet.

– Läget är väldigt oklart och det är naturligtvis tufft för personalen. Om lönerna skulle utebli kan personalen komma att omfattas av den statliga lönegarantin. Vi försöker få kontakt med tyska handelsfacket Verdi som i sin tur för förhandlingar där nere, säger hon.

Handelsnytt har utan framgång försökt nå American Apparels presstjänst samt advokatbyrån som för tillfället styr det tyska dotterbolaget.

Fotnot: Efter önskan från de anställda har vi valt att inte gå ut med deras namn.

Fakta: Omtalad klädjätte

American Apparel är skandalomsusat. Bland annat genom anklagelser för sexistisk reklam, som gett dem "utmärkelsen" Årets sexist i Sverige.

Den tidigare vd:n Doc Charney har upprepade gånger beskyllts för sexuella trakasserier och övergrepp mot kvinnor.

I samband med att moderbolaget ansökte om konkursskydd i november annonserades det att sportmärket Gildan Activewear skulle köpa varumärket för cirka 66 miljoner dollar. Affären har dock skjutits fram.

Bolaget har närmare 10 000 anställda världen runt och driver cirka 200 butiker i 19 länder.